Ve středu 24. 9. 2025 se žáci v rámci laboratorní práce z fyziky zabývali měřením výkonu člověka při pohybu. Úkolem bylo spočítat výkon při chůzi a při běhu do schodů a výsledky porovnat s vlastním odhadem i s výkonem jednoho vybraného spolužáka.
Postup práce byl jednoduchý: každý žák si nejprve stanovil odhad svého výkonu. Následně byl změřen čas potřebný ke zdolání určitého počtu schodů. S využitím známých fyzikálních vztahů pro práci a výkon se pak dopočítala skutečná hodnota výkonu.
Výsledky ukázaly, že skutečný výkon se od odhadovaného často lišil – někteří žáci se podcenili, jiní naopak nadhodnotili. Porovnání s výkonem spolužáků přineslo zajímavou zpětnou vazbu a ukázalo, jak rozdílné mohou být fyzické výkony jednotlivců.
Laboratorní práce byla nejen praktickým procvičením fyzikálních výpočtů, ale zároveň i možností, jak propojit teorii s běžným životem. Žáci si uvědomili, že fyzika není jen o vzorcích, ale také o reálných zkušenostech a překvapivých výsledcích.
Text: Mgr. Marek Killar
Fotogalerie ZDE: Mgr. Vira Sukhoniak